24.5.2011

Toinen päivä 24.5.2011

Toinen päivä meni täsmälleen suunnitellun ohjelman mukaan

Hotellin aamupala tarjoiltiin klo seitsemästä alkaen. Aamupalan jälkeen lähdimme opastetulle kierrokselle Reykjavikiin. Näimme Reykjavikin keskustaa, satamia ja puistoalueita. Pariin paikkaan pysähdyimme pidemmäksi aikaa.

Ensimmäinen pidempi pysähdys oli kirkko Hallgrimskirkja. Kirkon tornin korkeus on 74,5 metriä ja se on Islannin korkein rakennus. Sisältä kirkko oli hyvin pelkistetyn näköinen. Kirkon edessä oli Amerikkaan purjehtineen Leif Eirikssonin patsas.

Katunäkymä Reykjakista. Reykjavik vaikutti hyvin rauhalliselta kaupungilta, jossa rakennukset olivat "ihmisen kokoisia". Liikkuminen tuntui koko ajan turvalliselta.

Seuraava pysähdyspaikka oli Perlan, joka on valtavien kuumavesisäiliöiden väliin rakennettu "monitoimitalo". Kupolikattoinen rakennus sisältää mm. ravintolan ja museon.

Kaupunkikierroksen viimeisiä kohteita oli teräksestä valmistettu viikinkilaiva, jolle oli mukava kiivetä.

Kävimme Reykjavikin Yliopiston ruokalassa syömässä lounaan, tarjolla oli sienikeittoa tai kalaa ja riisiä.

Ruokailun jälkeen kävelimme Pohjolatalolle, jonka on suunnitellut Alvar Aalto. Pohjolatalon toimintaa esitteli meille Pia, joka työskenteli talon kirjastossa

Esittely päättyi perinteisten islantilaisten karamellien tarjoamiseen. Paikalla oli myös Helsingin Sanomien edustajana Satu, joka kirjoittaa matkastamme jutun lehteen. Mielenkiinnolla odotamme! Kiitokset myös monista vihjeistä Islannin matkan suhteen.

Pohjolatalon jälkeen Satu haastatteli oppilaita ja kuvaaja otti kuvia.

Siirryimme hotellille ja oppilailla oli vapaata. Kävimme yhdessä pankissa vaihtamassa rahaa.

Kello 19 siirryimme päivälliselle Grillhusid ravintolaan. Söimme maukkaat hampurilaiset, jotka olivat "käsintehdyn" makuiset. Mäkkäri jäi toiseksi.