28.5.2011

Kuudes päivä 28.5.2011

Tänään noin kello 12.50 oli retkemme huippukohta - ihan konkreettisessakin mielessä. Nousimme silloin Westman saarien Eldfell tulivuoren huipulle ihailemaan komeita näkymiä alapuolella olevaan kylään ja Atlantin valtamerelle.

***

Heräsimme aamulla niin, että ehdimme bussiin kello puoli kahdeksaksi. Bussi vei meidät puolentoista tunnin ajon jälkeen Landeyjahöfn satamaan. Satamasta oli puolen tunnin lauttamatka saarille. Lautta kuljetti myös bussin saarille, joten liikkuminen eri kohteisiin oli nopeaa.

Westman saaret rannalta aallonmurtajan takaa nähtynä

Westman saarien suurin saari on Heimaey. Asukasluku on alle 5000. Tärkein elinkeino on kalastus.

Ensimmäinen kohde oli "Sprangan". Useita kymmeniä metrejä korkealla ulkonevalla kalliorinteellä roikkui köysi. Saaren asukkaiden "kansallisurheilu" oli roikkua köyden varassa ja keinua puolelta toiselle. Luokan oppilaista aika moni kävi kokeilemassa "sprangania" ja opettajilla oli sydän sykkyrällä. Sen verran hurjan näköistä touhu oli.

Puolenpäivän aikoihin kävimme pikaruokapaikassa syömässä hampurilaiset.

Matkaa jatkoimme sitten kohti Eldfell tulivuorta. Tulivuori purkautui vuonna 1973. Tammikuussa alkanut purkaus uhkasi kaupunkia ja tulivuori syöksi laavaa ja tuhkaa aina kesäkuulle saakka. Asukkaat evakuoitiin saarelta ja monet talot jäivät laavan alle.

Kävelimme vuoren huipulle ja huipulta oli komeat näkymät ympäristöön. Kamerat olivat ahkerassa käytössä. Hieman myöhästyimme alustavasta bussille saapumisajasta, mutta kaikki olivat sitä mieltä, että myöhästyminen ei tässä haitannut.

Paluumatkalla satamaan poikkesimme katsomaan vuoden 1973 purkauksen tuhoja. Alla olevissa kuvissa yksi esimerkki.

Lähdimme saarilta hyvillä mielin, ohessa saaret kuvattuna laivan kannelta.

Paluumatkalla bussi poikkesi sataman läheisyydessä olevalle Seljalandfossin vesiputoukselle. Vesiputouksen taakse pääsi myös kiertämään.

Reykjavikiin palasimme viiden jälkeen. Matka oli viimeinen, jolla suomea puhuva oppaamme Gudrun oli mukana. Annoimme hänelle ja bussin kuljettajalle lahjat ja kiitimme hyvästä työstä.

Sää oli koko päivän ollut erinomainen, mutta Reykjavikissä satoi.